» Onthouden van bloed.


Jehovah's Getuigen en de bloedkwestie


Het zal ongetwijfeld algemeen bekend zijn dat Jehovah's Getuigen geen bloed eten en geen bloedtransfusie nemen. Zelfs wanneer een bloedtransfusie het leven kan redden zal een Getuige van Jehovah een bloedtransfusie weigeren. Jehovah's Getuigen wordt geleerd dat God het in de bijbel heeft verboden om bloed tot je te nemen.

Laten we eens kijken welke bijbelteksten over bloed gaan.

4 Alleen vlees met zijn ziel — zijn bloed — moogt GIJ niet eten (Genesis 9:4). 17 Het is een inzetting tot onbepaalde tijd voor UW geslachten, in al UW woonplaatsen: GIJ moogt volstrekt geen vet en geen bloed eten (Leviticus 3:17). 23 Wees alleen vastbesloten het bloed niet te eten, want het bloed is de ziel en gij moogt niet de ziel met het vlees eten (Deuteronomium 12:23). [Zie zo ook: Leviticus 7:26 Leviticus 17:10 Leviticus 19:26 Deuteronomium 15:23]

Bovenstaande staat in het Oude Testament. De schrijvers van het Nieuwe Testament beschikten over veel boeken uit het Oude Testament en zullen daar ongetwijfeld naar hebben geleefd. In het Nieuwe Testament schrijft Paulus:

28 Want het heeft de heilige geest en ons goedgedacht U geen verdere last toe te voegen dan deze noodzakelijke dingen: 29 U te blijven onthouden van dingen die aan afgoden ten slachtoffer zijn gebracht en van bloed en van al wat verstikt is en van hoererij. Indien GIJ U nauwlettend voor deze dingen wacht, zal het U goed gaan. Wij wensen U een goede gezondheid toe!”(Handelingen 15:29,30)

Je hoeft geen bijbelgeleerde te zijn om tot de conclusie te komen dat het in de bijbel gaat om het niet voeden met bloed. Natuurlijk waren er in bijbelse tijden geen bloedtransfusies. Maar God heeft een vooruitblikkende kijk en als God geen bloedtransfusies toe zou staan in de toekomst had hij duidelijk kunnen verbieden om je te onthouden van bloed. God heeft het in de bijbel echter duidelijk over het niet eten van bloed.

Het wachttorengenootschap weet dit ook. Maar er komt geen enkele voedingswaarde voort uit een bloedtransfusie. De Wachttoren heeft getracht dit feit te ondervangen door te beweren dat een bloedtransfusie niet anders is dan intraveneus gevoed worden met dextrose of alcohol. Deze vergelijkingen zijn echter misleidend, want suiker en alcohol kunnen in feite door het lichaam als voeding gebruikt worden zonder vertering. Bloed ingebracht door een transfusie kan net zo min door het lichaam als voedsel gebruikt worden als een getransplanteerd hart of een getransplanteerde nier.

Beschouw twee patiënten die niet in staat zijn te eten en die opgenomen worden in een ziekenhuis. De één wordt een bloedtransfusie toegediend, en de ander intraveneuze voeding, wie van hen ontvangt voeding en zal blijven leven? De doktoren schrijven duidelijk geen bloedtransfusie voor om ondervoeding te behandelen, maar in plaats daarvan om iets wat het lichaam verloren heeft te vervangen, gewoonlijk de rode bloedcellen die nodig zijn om zuurstof te vervoeren en je in leven te houden.

Aangezien het niet vastgesteld kan worden dat een bloedtransfusie een zich voeden met bloed of het equivalent van eten van bloed is, bestaat ook de doorslaggevende verbinding die noodzakelijk is voor Bijbelse ondersteuning van het bloedbeleid van de Wachttoren niet. Bron: "Onthouden Jehovah's Getuigen zich werkelijk van bloed?" (Zie link onder)

Maar hoe zit het dan met bestanddelen die bloed bevatten? Het Wachttorengenootschap staat toe dat Jehovah's Getuigen letterlijk alles van bloed kunnen aanvaarden zolang het op voorhand voldoende gefractioneerd is. De gepubliceerde reden voor het niet verbieden van deze gefractioneerde bloedbestanddelen is: "De bijbel geeft geen details en dus moet een christen zich bij zijn beslissing door zijn eigen geweten laten leiden en zich tegenover God verantwoorden." (De Wachttoren, 2000 15/6: 30). Toch zit het met het toestaan van bestanddelen die bloed bevatten best wel ingewikkeld in elkaar. Voor meer informatie over toegestane bestanddelen die bloed bevatten en nog meer over Jehovah's Getuigen en de bloedkwestie kunt u terecht bij Bloedkwestie.info (Zie link onder).


Voor meer informatie over Jehovah's Getuigen en en onthouden van bloed verwijs ik jullie graag door naar de volgende sites:

Bloedkwestie.info

Onthouden Jehovah's Getuigen zich werkelijk van bloed?

Bloed en Leven - Wet en Liefde


Wanneer wij ons leven verliezen,
doordat wij weigeren, inspuitingen te laten maken,
dient zulks niet tot een getuigenis,
ter rechtvaardiging van Jehovah`s Naam.
"God heeft nooit bepalingen uitgevaardigd
die het gebruik van medicijnen, inspuitingen
of bloedtransfusie verbiedt.
Het is een uitvinding van menschen ,
die gelijk de Farizeën Jehova's barmhartigheid
en liefde buiten beschouwing laten.
Jehova te dienen met geheel ons verstand beteekent
niet ons verstand uit te schakelen; vooral dan niet,
als het om een menschenleven gaat,
dat Jehova toegewijd en daarom heilig is".
***( Vertroosting, september 1945, blz. 29 )***

Lees meer op:
:

Jehovah-Getuige/bloed

[ terug... ]Omhoog

Eigen domeinnaam




Maak vrienden

Discussie

  • Op internet zijn diverse forums te vinden over Jehovah's Getuigen.

    Hier een paar voorbeelden:

    Discussiebord over het Wachttoren-Genootschap

    Hier is iedereen welkom. Er is geen lidmaatschap en iedereen is er vrij om te posten.

    Paradise Café

    Dit forum is ideaal voor de Jehovah Getuige die twijfels heeft over de organisatie. Veel leden van dit forum geloven in God en bouwen elkaar op in "het geloof zonder de wachttoren organisatie". Anders denkenden (ex getuigen die bijvoorbeeld athëist zijn geworden) hebben er tegenwoordig ook enige speel ruimte.

Bedankt.

  • Beste bezoeker, Ik wil je hartelijk bedanken voor het bezoeken van deze website. Kom gerust nog eens een keer langs. Als je wilt kun je een bericht in mijn gastenboek achterlaten. Daar kom je door op "Gasten" te klikken boven aan deze website.

Gastenboek

  • Voor wie iets wil achter laten in het gastenboek: Je kunt geen al te lange berichten plaatsen. En helaas krijg je geen waarschuwing wanneer je bericht te lang is.

Copyright 2002-2017